Lotta Johnsson Fornarve, ordförande

Mobil: 070-5379199

Epost: [email protected]

Blogg: www.partibloggar.sn.se/oxelosundv

Efter den nytillträdda föreningsstyrelsens konstituerande möte den 17 mars ser dess sammansättning ut så här:

Lotta Johnsson Fornarve, ordförande

Ingela Wahlstam, vice ordförande

Lars Fornarve, kassör

Håkan Gustafsson, sekreterare

Kajsa Persson, ledamot

Victoria Flores, ledamot

Patrik Renfors, ledamot

Sinikka Famme, ersättare

Daniel Johansson, ersättare

2 svar

1. Johanna skriver:

Jag har några frågor gällande vad ni tycker om miljön. Maila svaren.
    1 Vad tycker ni om miljön?
    2 Hur ska ni förbättra den?

• oxelosund skriver:

Hej ursäkta att vi hade missat din fråga, jag vet inte om du menar vår miljöpolitik i helhet för rikspolitiken eller lokalt, men här kommer ett kort utdrag ur vårt lokala valprogram.

Vänsterpartiet har en helhetssyn på politiken där vi förenar en bra miljö med en politik för fler jobb. Det innebär bland annat att vi ska bygga energisnåla bostäder och satsa på att bygga ut kollektivtrafiken och den alternativa energin.

Oxelösund är en liten kommun, vilket inte innebär att vi ska minska kraven på en ren miljö trots starkt beroende av en enda stor arbetsgivare nämligen SSAB, som genererar arbetstillfällen för många men också bidrar till en försämrad miljö. Det gäller också hamnverksamheten, som av flera skäl måste förbli i kommunens ägo.

Satsningar på kollektivtrafik och järnvägstransporter minskar mängden miljöskadliga utsläpp och därför vill vi ytterligare utreda persontrafik på TGOJ-banan.

Vindkraft ger ren elenergi och vi ställer oss därför positiva till etablering av vindkraftverk i vårt närområde, liksom utbyggd fjärrvärme.

• Vi ska behålla kommunens ägandeandel i hamnen, för att främja jobb, infrastruktur och miljö.
      • Vi ska ta fram en miljöpolicy för Oxelösunds kommun.
      • Vi ska arbeta för att minska utsläppen av koldioxid och andra miljöfarliga ämnen från SSAB och annan industri.
      • Vi ska bygga ut fjärrvärmenätet och fortsätter arbetet med att bygga en förbindelseledning till värmeverket i Nyköping.

• Vid översiktsplaner och detaljplaner ska vi ta hänsyn till strandskyddet. Vi kan dock i vissa fall tänka oss strandnära bebyggelse som inte inkräktar på skyddet.

• Vi ska verka för övertäckning av avfallshögarna i hamnen.

• Vi ska verka för billigare och mer tillgänglig busstrafik.

• Vi ska öka andelen ekologiska, rättvisemärkta och närproducerade produkter vid inköp till kommunens verksamheter.

• Kommunen ska bli en ”Fair Trade City” .

Patrik